Tuesday, November 10, 2020

2 beradik rembat kad ATM nenek & berbelanja RM87,000 untuk beli barangan berjenama termasuk iPhone


Seorang wanita warga emas mengalami kerugian S$28,500 (RM8,6978.66) selepas kad ATM miliknya dicuri oleh dua cucunya. 


Lapor portal Lainhe Zaobao, insiden itu berlaku pada Mac 2020. Dua beradik lelaki (19) dan perempuan (18) mencuri kat bank milik mangsa dan menggunakan wang simpanan dalam akaun bank tersebut untuk membeli barang-barang berjenama. 


Difahamkan, remaja lelaki itu ternampak kad ATM neneknya yang diletakkan di atas katil lalu mengambilnya tanpa pengetahuan mangsa. Selepas itu, dia memaklumkan 'penemuan' yang mengembirakan itu. Kegembiraan si abang menjadi lebih menyeronokkan apabila si adik perempuan rupa-rupanya tahu password kad ATM tersebut lalu merancang berbelanja menggunakan wang itu bersama-sama. 


Tidak beberapa lama kemudian, mangsa yang berusia 80 tahun itu membuat laporan polis berhubung kehilangan kad ATM dan wang simpanannya yang turut hilang. Mangsa tidak mengetahui kad ATM miliknya telah dicuri oleh dua cucunya dan menggunakan wang simpanannya untuk membeli-belah. 


Siasatan polis di rumah keluarga itu menemui barangan berjenama yang telah dibeli oleh pasangan adik beradik itu seperti kasut, pakaian, seluar dalam, kosmetik, dompet, iPhones dan jam tangan pintar. 


Cucu perempuannya juga membuat pemindahan wang sebanyak S$1,013 (RM3,091.56) kepada ibunya tanpa mengetahui wang itu adalah wang curi. 


Kedua-dua suspek diheret ke mahkamah dan akan didakwa atas pertuduhan mencuri.


Sumber: Lainhe Zaobao, World of Buzz


Apa pandangan anda tentang perkara ini? sila komen di bawah ye! Terima Kasih!!!!
Sumber : thereporter.my

No comments:

Post a Comment