Sunday, November 1, 2020

(Video) Anak bawa jenazah ibu naik motor, nak kebumi di kebun sendiri


Viral di media sosial video seorang lelaki menunggang motosikal sambil membawa jenazah di belakang tempat duduknya.


Video yang mula viral di media sosial sejak Khamis, 29 Oktober 2020, meletakkan kotak di belakang motosikal dan jenazah tersebut diletak di atas kotak dan ditutup dengan kain. 


Menurut sumber, jenazah yang dibawa oleh Sutejo (anak bongsu) itu adalah jenazah ibu kandungnya bernama Ginem, berusia 80 tahun yang meninggal dunia pada hari yang sama akibat sakit tua. 


Dua beranak itu merupakan penduduk di Desa Pengging, Jawa Tengah, Indonesia. Ketika dia mengetahui ibunya meninggal dunia, dia membawa jenazah ibunya menggunakan motosikal dan akan dikuburkan di tanah kebun miliknya sendiri. 


Lelaki itu sempat meminjam cangkul dari penduduk, yang membuatkan mereka berasa curiga lalu mula mengekori lelaki itu sebelum mengetahui niat sebenarnya. 


Menurut penduduk, lelaki itu mengalami masalah mental sehingga nekad menguburkan jenazah ibunya seorang diri. Namun perkara itu diketahui oleh penduduk yang kemudian tampil membawa jenazah ibunya ke Rumah Duka, tempat orang meninggal disemayamkan sebelum dikuburkan di tempat yang sepatutnya. 


Sementara itu, kakak kepada lelaki berkenaan, Sri Suyamti, 60, berkata , adiknya tidak mahu menyusahkan jiran dan mahu melakukan urusan pengebumian itu sendirian. 


"Adik saya tidak mahu menyusahkan jiran. Kalau ada apa-apa, ditanggung sendiri," katanya.


Di media sosial, video tersebut mengundang banyak reaksi netizen. 


"Akalnya memang dah tak betul, tetapi dia masih mempunyai naluri untuk menguburkan jenazah ibunya," kata netizen. 



Sumber: Agensi


Apa pandangan anda tentang perkara ini? sila komen di bawah ye! Terima Kasih!!!!
Sumber : thereporter.my

No comments:

Post a Comment